Brukermedvirkning og evaluering

Medvirkning betyr at brukeren blir regnet som en likeverdig part under samtaler og når en skal ta beslutninger. Tillit og god kommunikasjon mellom alle parter er avgjørende. De ansatte må lytte til brukerne og sørge for at innspill blir brakt videre i organisasjonen. På denne måten deltar brukerne i arbeidet med å utforme og kvalitetssikre tjenestene på et overordnet nivå.

På tjenestenivå i Froland kommune har vi følgende arenaer og metoder for brukermedvirkning:

Skole

  • Samarbeidsutvalg (SU)
  • Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
  • Foreldremøter
  • Elevrådsmøter
  • Foreldreundersøkelser
  • Elevundersøkelser
  • Ungdata-undersøkelser

Barnehage

  • Samarbeidsutvalg (SU)
  • Foreldremøter
  • Foreldreundersøkelser

Evaluering er nødvendig for læring og forbedring. Evaluering på tjenestenivå handler om innhenting av informasjon og vurdering av både tilbudet i tjenestene og samhandlingen mellom tjenestene. Enhetslederne har ansvar for at arbeidet med identifisering og oppfølging av utsatte barn blir evaluert i interne møter. Alle avdelinger involvert i BTI-arbeidet må sørge for at rutiner blir oppdatert i tjenestene og på kommunens nettside om BTI.

Samhandlingen mellom tjenestene blir evaluert i ledermøter og i fora der flere tjenester deltar, for eksempel i koordinerings- og arbeidsgruppa for SLT. I barnehagene og på skolene skjer evalueringen i samarbeidsutvalgene, på foreldremøter og i FAU og elevråd.

Ungdata-undersøkelsene og Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser for foreldre og elever gir oss viktig innsikt og kunnskapsgrunnlag for evaluering og utvikling av tjenestene våre.