Medvirkning innebærer at en aktivt kan påvirke og delta i beslutninger om eget hjelpetilbud. Gjennom dialog får fagpersoner innsikt i brukerens behov og dermed mulighet til målrettet å utforme og tilpasse tilbud og tiltak. Medvirkning gir brukeren mer kontroll over eget liv og opplevelsen av å bli sett og respektert.
Retten til medvirkning er fastsatt i en rekke lover og handler blant annet om at kommunale tjenester skal tilrettelegge for at barn, unge og foresatte så tidlig som mulig blir involvert i samarbeidet rundt igangsetting og gjennomføring av tiltak. Det skal dessuten være enkelt å komme i kontakt med hjelpeapparatet dersom en er bekymret for et barn.
Barnekonvensjonen slår fast at barn har rett til medvirkning i alle saker som gjelder dem. Barn og unge fra 0 til 18 år har lov til å si sin mening hjemme, i barnehagen, på skolen, i fritida og i kommunen. En skal ta barn på alvor. De har rett til å påvirke innholdet i hverdagen sin.
I Froland kommune legger vi vekt på at brukerens stemme skal bli hørt. For å yte tjenester av god kvalitet, er vi avhengig av reell medvirkning i form av aktiv deltakelse og innflytelse i prosesser og avgjørelser. Hjelpetiltak blir alltid planlagt og evaluert sammen med barnet eller ungdommen og de foresatte. Trinn 2 og 4 på nivå 1, 2 og 3 i handlingsveilederen viser hvordan brukermedvirkning og evaluering foregår på individnivå. På alle nivåer i handlingsveilederen finner en informasjon om barn og unges rett til medvirkning og hvordan en bør snakke med barn.
Samhandlingsmodellen blir evaluert av ansatte som bruker modellen. De formidler endringsønsker til nærmeste leder. Slik blir modellen kontinuerlig videreutviklet i tråd med behov som oppstår. I lavterskeltilbudene våre Tur på dagtid, Noen å snakke med og Treffet benytter vi tilbakemeldingsskjemaer. Brukere som mottar tjenester fra psykisk helse, blir bedt om å fylle ut evalueringsskjema.
Veiledere om medvirkning