Individuelt tilrettelagt opplæring

Elever som ikke får eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til individuell tilrettelegging. Før en kan gjøre vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, må pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) foreta en sakkyndig vurdering.

Henvisning til PPT

Det er vanligvis skolen som henviser eleven til PPT. Skolen samarbeider med elevens foresatte og kan ikke henvise uten samtykke. Du kan kreve at kommunen tar stilling til om barnet ditt har rett til individuelt tilrettelagt opplæring.

Det kan være mange og sammensatte årsaker til at en ønsker å henvise til PPT:

  • Mistanke om forsinket utvikling
  • Språk- og kommunikasjonsvansker
  • Lærevansker
  • Fagvansker
  • Atferdsvansker
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Funksjonshemming
  • Skolefravær
  • Konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker

Framgangsmåte

  1. Du kontakter skolen
  2. Skolen gjør undersøkelser og prøver ut tiltak
  3. Skolen henviser til PPT - Henvisningsskjema (PDF, 189 kB)
  4. PPT vurderer behovet for individuelt tilrettelagt opplæring og gir råd om hvordan elevens opplæringstilbud bør være
  5. Dersom de foresatte (eller elever over 15 år) samtykker, gjør rektor vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring

Ansatte i PPT

Ansatte PPT
Navn og e-post Stilling Telefon
Ingjerd van Bruggen Konsulent
(til stede tirsdag - torsdag)
92 43 62 91
Tove Alice Olsen Innjord Leder 99 72 26 83
Anne Lise Skjæveland PP-rådgiver 93 09 20 97
Siri Kanestrøm PP-rådgiver 47 75 76 20