Barn som trenger støtte og hjelp i barnehagen

I de fleste tilfeller vil et ordinært barnehagetilbud være godt nok til å imøtekomme barns individuelle behov, men i noen tilfeller kan det være nødvendig med særskilt tilrettelagte tilbud.

Spesialpedagogisk hjelp

Etter barnehageloven § 31 har barn rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det. Foresatte kan selv henvise til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og be om sakkyndig vurdering. Dersom barnet går i barnehage, bør en fylle ut henvisningen i samarbeid med barnehagen.

Skjema for henvisning til PPT (PDF, 189 kB)

Saksgang

  1. Foresatte sender henvisning til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  2. PPT vurderer om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp
  3. Barnehagekontoret fatter vedtak og beskriver hjelpen barnet skal få (etter samtykke fra foresatte)

Tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne

Barn med nedsatt funksjonsevne skal ha mulighet til å delta i barnehage i likhet med andre barn. Barnehageloven § 2 tredje ledd stiller krav til at barnehagen skal tilpasse tilbudet blant annet ut fra barnets funksjonsnivå. Barnehageeiers ansvar er likevel avgrenset til hva barnehagen kan gjøre innenfor de ordinære rammene.

Kommunen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Kommunens tilretteleggingsplikt gjelder tiltak som er nødvendig for at barnet skal ha nytte av barnehageplassen. Plikten gjelder barn som er bosatt i kommunen og har barnehageplass.

I samråd med barnehagen sender foresatte søknad til enhetsleder. Enhetsleder fatter vedtak etter barnehageloven § 37. Avgjørelsen er et enkeltvedtak, og foresatte har klagerett.

Søknad om tilrettelegging av barnehagetilbudet (DOCX, 27 kB)

Tidlig innsats - BTI

Dersom foresatte eller barnehagen er bekymret for et barns utvikling, kan en be om et BTI-møte. Forkortelsen BTI betyr 'bedre tverrfaglig innsats'. Fokus for møtet er hvordan en best kan hjelpe barnet. I BTI-møter deltar foresatte, pedagogisk leder i barnehagen og faste representanter fra helsestasjonen, barnevernet, PPT og barnehageadministrasjonen. En drøfter tiltak, avtaler utprøving og henviser om nødvendig til andre instanser. Det blir skrevet referat.

Om barnehagen ønsker å ta initiativ til et BTI-møte, må en innhente samtykke fra foresatte og sende en pedagogisk rapport (DOC, 84 kB) til enhetsleder eller barnehageadministrasjonen.

Samtykke til tverrfaglig samarbeid

Dersom kommunen behøver opplysninger om deg eller barnet ditt, vil du bli bedt om å samtykke til behandlingen av personopplysningene. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke. Mer om samtykke finner du på Datatilsynet - rettigheter og plikter - samtykke.

Samtykke til tverrfaglig samarbeid (PDF, 176 kB)