Jomåsknutene

Jomåsknutene som kan sees langt til havs og består av tre fjelltopper. Det er Vestknuten (414 moh), Midtknuten (422 moh) og Østknuten (397 moh). Eldre lokalnavn på disse er Oksen, Koen og Kalven.

Jomåsknutene - Klikk for stort bilde

Blant sjøfarende er Dromlingene en vanlig betegnelse. Allerede på et sjøkart fra 1568 er Jomåsknutene tegnet inn og omtalt. De var den viktigste landkjenningen for skip som skulle inn til Arendal.Det er sørvestre knute med 414 moh som er beskrevet. Det er 1,65 km i litt bratt terreng opp til toppen.

Faktisk er Jomåsknutene fortsatt et viktig seilingsmerke og omtales også i våre dagers farvannsbeskrivelser.

Veibeskrivelse og parkering

Fra Osedalen er det totalt 15,5 km til der du setter fra deg bilen. Du kjører riksvei 152 til Jomås og videre et lite stykke i retning Heldal. Fire-fem hundre meter forbi avkjørselen til Motocrossbanen tar du grusveien inn til høyre, like etter en liten bro og ved et rødt hus på høyre side der du svinger av (13 km fra Osedalen). Denne er merket «Privat vei», men grunneierne ønsker oss velkommen til å besøke Jomåsknutene. Etter 2,5 km på grusveien finner du en tilrettelagt parkeringsplass, merket med gulsvart bånd. Her er det plass til ca. 7-10 biler. Det er ikke ønskelig at en kjører helt inn til småbruket på Knuten.

Slik går du

Fra parkeringsplassen går du ca. 5 min på grusveien til du kommer til et rødt, gammelt småbruk. Ta til høyre forbi huset  og deretter er det bare å følge stien oppover. Den er merket med rødt på trærne.

Fra parkeringsplassen tar det cirka 45 minutter opp, avhengig av formen. Fra toppen der varden er, går du litt til venstre for å komme ut på et fantastisk utkikkspunkt.

Her kan du nyte utsikten til bl.a. Jomås, masta på Fløyheia, vanntårnet på Hisøya, store Torungen og havet fra Tvedestrand i øst forbi Grimstad i vest.

Turen er det vi kan kalle en familievennlig tur, for førskolebarn til pensjonister.

Et godt tips er å ha med seg kikkert og ei vannflaske.

Fant du det du lette etter?