Avtalegiro og eFaktura

Vi oppfordrer alle til å tegne avtale om eFaktura eller Avtalegiro. Du oppretter og endrer avtalene selv i nettbanken din. Ta kontakt med banken hvis du trenger hjelp.

eFaktura

Med eFaktura får du ikke tilsendt fakturaen i posten. Hvis du har eFakturaavtale, vil alle fakturaer fra kommunen (eiendomsgebyrer, SFO, hjemmehjelp, osv.) komme som eFaktura i nettbanken til den som står som fakturamottaker. Du kan trykke på eFakturaen for å se hva den gjelder.

For å motta eFaktura må du krysse av på valget "Ja takk til alle"/Alltid eFaktura i nettbanken eller betalingsappen, for eksempel Vipps. Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra, kan du lett reservere deg i nettbanken.

Les mer på efaktura.no.

Endre fakturamottaker

Hvis du vil endre fakturamottaker, må du kontakte den enheten i kommunen som sender ut fakturaen.

Avtalegiro

Hvis du vil ha avtalegiro, kan du velge å få kopi av fakturaen i posten. Dette velger du ved å krysse av for varsel/betalingsvarsel når du oppretter avtalen i nettbanken. Ønsker du å motta varsel på e-post i stedet for i posten, må du gi beskjed til kommunen og oppgi hvilken e-postadresse du ønsker dette varslet sendt til.

Les mer om avtalegiro. Bruk KID-nummeret på fakturaen som avtalegiroreferanse.