Jomåsknutene

Jomåsknutene kan ses langt til havs og består av tre fjelltopper; Vestknuten (414 moh.), Midtknuten (422 moh.) og Østknuten (397 moh.). Eldre lokalnavn på disse er Oksen, Koen og Kalven.

Blant sjøfarende var Dromlingene en vanlig betegnelse på disse toppene. På et sjøkart fra 1568 er Jomåsknutene allerede tegnet inn og omtalt. De var den viktigste landkjenningen for skip som skulle inn til Arendal. Jomåsknutene er fortsatt et viktig seilingsmerke og omtales også i våre dagers farvannsbeskrivelser.

Det er turen til sørvestre knute med 414 moh. som er beskrevet nedenfor. Det er 1,65 km i litt bratt terreng opp til toppen.

Veibeskrivelse og parkering

Fra Osedalen er det 15,5 km til der du setter fra deg bilen. Du kjører riksvei 152 til Jomås og videre et lite stykke i retning Heldal. Ca. 500 meter forbi avkjørselen til motorcrossbanen tar du grusveien inn til høyre, like etter en liten bro, ved et rødt hus på høyre side. Etter 2,5 km på grusveien finner du en tilrettelagt parkeringsplass merket med gulsvart bånd. Her er det plass til 7-10 biler. Det er ikke ønskelig at en kjører helt inn til småbruket på Knuten.

Fra parkeringsplassen går du ca. 5 minutter på grusveien til du kommer til et rødt, gammelt småbruk. Ta til høyre forbi huset, og deretter er det bare å følge stien oppover. Den er merket med rødt på trærne.

Fra parkeringsplassen tar det om lag 45 minutter opp. Fra toppen, der varden er, går du litt til venstre for å komme ut på et fantastisk utkikkspunkt. Her kan du nyte utsikten til Jomås, masta på Fløyheia, vanntårnet på Hisøya, Store Torungen og havet fra Tvedestrand i øst til Grimstad i vest.

Dette er en familievennlig tur som passer for alle - fra førskolebarn til pensjonister. Ta gjerne med kikkert og vannflaske.