Løvjomåsheia m/ avstikker til Blåfjell

Løvjomåsheia er et flott turområde, mellom Kverve og Jomås. Her finnes et av tre Blåfjell (300 m.o.h) i kommunen. Denne turen går rundt Blåfjell, og er en skikkelig skautur, med variert underlag og er litt krevende. Mesteparten av turen går i skogsterreng, på gamle gjengrodde stier og sleper, fuktige myrer og noe svaberg. Lurt med støvler eller fjellsko hvis du vil gå tørrskodd. Turen er litt over 4 km lang og tar ca. 1 time uten pause.

Veibeskrivelse og parkering (P)

Fra Osedalen kjøre du mot Heldal.  Etter ca. 5 m svinger du til venstre mot Løvjomås. Følg veien og i krysset ved gamle bedehuset/tidligere friluftsbarnehagen kjører du rett frem opp til Løvjomåsheia.  Kjør til siste bilkrysset der du ser to gårder på høyre side. Parker ved blått bånd rett ved skiltet merket sykkelvei til Kverve, og pass på så du ikke stenger veiene.

Slik går du / postkasse (PK)

Løypa er godt merket med blå bånd, i skogsterrenget. Fra parkeringen følger du veien som går rett frem. (veien til høyre fører til gårdene og veien til venstre er sykkelvei til Kverve). Følg veien til du starter på en bakke, der du ser to hytter på åskammen. Her tar du av til høyre opp i skogen, til «Varpet» (på den gamle stien til Kverve). Rett til høyre for en av hyttene er en kvistrøys, som er merke etter en grav.

1 Historien sier at det var en krangel mellom to gjetergutter der den en ble drept her og begravd i røysa.  Den andre drukna seg i en bekk like ved
. Gå videre på stien, til du ser Pisskjenn. Hold deg i kanten av myra til du kommer inn i store Barlindalen.

Du kommer snart til 2 boplassen Barlindalen med ruinene etter uthuset til høyre og innhus og potetkjeller ned til venstre. Videre krysser du en bekk og trasker i bregner og lyng til du kommer du til lille Barlindalen og her vokser barlindtrær. Etter ca 50 meter på ei slepe går du til høyre, og du passere ei flott barlind fulle av (GIFTIGE) bær på vei opp skråningen.

Videre gjennom skog og over ei vid myr, Donkemyr, til du kommer til Postkassa som henger på 3 «Samuels plass» Her var det bosetting kun ei lita stund, og det sies at Samuel som bodde ble jaget da han hadde bygd uten tillatelse.Du gå opp på et lite fjellpartier med fine svaberg, ned igjen mot foten av Blåfjell.

I fjellsida, der verken sol eller måne kommer til, ligger 4 Frolands eldste kjøleskap. Du ser tydelig restene av det bak nedfallstrærne. Du forsetter langs fjellet og opp i lyngen til du kommer ut på stien til Svein Kåre Leikvangen. Følg stien frem til gården hans, Gården Berg. Følg veien ut til bilen i krysset.

Tips

For å komme opp til 300 m.o.h og god utsikt til havet, kan du ta en avstikker opp til Blåfjell. Der går en merka sti opp til Blåfjell fra Svein Kåres gård. Finest utsikt etter kl 14, når sola ikke er så sterk.