Donafjellet på Jomås

Turen er lettgått og går i starten på fin skogsvei, som er en del av Skiløypa til Jomås grendelag, deretter opp ei slepe, så litt myrlendt og på slutten på stier og svaberg. Du følger samme løype opp og ned og turen er på ca 5 km og tar ca 2 timer til sammen, med en kaffe pause. På toppen er det flott utsikt og du ser fra vest Jomåsknutene, Hovdefjell, Gauperåfjellet, Museråfjellet og vid utsikt til havet. Turen er merket med blå bånd.

Veibeskrivelse og parkering

Ta av til høyre i rundkjøringen i Osedalen mot Heldal og følg vei 152  mot Jomås  der du kan parkere ved Jomås grendehus.

Slik går du

Se inntegnet rød løype på karte. Følg blå bånd i terrenget.

De første 200 m går på videre på asfaltveien, før du tar av til venstre. Følg grusveien til du kommer til krysset med mange treskilt, der du tar til venstre og fortsetter på den fine veien. Når du ser Kroktjern mellom tærne foran deg, skal du svinge av til høyre i bunnen av «bakken».

Det er merket med blått så det skulle være lett å se. Følg denne slepa til toppen, da får du en høyspentmast til venstre for deg. Løypa fortsetter til høyre over noe myrlendt terreng mot neste høyspentmast, ved et lite tjern. Her svinger du til venstre og følger merkene til toppen av Donafjellet. Nyt kaffen og utsikten på toppen for  her er mange fine steder å ta en pause. Pass bare vær obs på enkelte bratte fjellesider når du er på toppen! Returen går i samme trasseen !

Postkasse

Postkassa er plassert i et tre på toppen av fjellet.

Tips

Når du ser mot havet, har du Gåskjennfjellet til høyre for deg, og der er også fint på  toppen. Du må først ned fra Donafjellet og så ta til venstre for å kravle deg opp på en litt utydelig sti.

Respekter jegere! Elgjakt pågår frem til lillejulaften.