Vevjeåsen på Lyngroth

Turen er godt merket med BLÅ bånd og går på grusvei og i skogstier og skogsterrenget er fint å gå i Turlengde er på ca 4,5 km, Vevjeåsen ligger på 188 moh og er ca havveis på turen.

Turen tar knappe 2 timer i rolig tempo. På toppen er det utsikt til Jomåsknutene og Hovdefjell og en kan skimte havet mellom tretoppene.

Veibeskrivelse og parkering

Ved Blakstad bro, ta inn Bøylefossveien. Etter ca 1 km svinger du til høyre i veikrysset mot Lyngroth. På Lyngroth kan du parkere på høyre side veikrysset mellom gårdene. Du ser et rødt skilt «Sykkeltur Nelaug- Arendal».

Slik går du

Inntegnet løype på kartet er sånn omtrentlig riktig J

Se etter de blå båndene. Følg grusveien mot høyre og følg denne oppover til du kommer til et kryss med et rødt sykkelveiskilt, her går løypa gå opp til venstre i skogen. Her er en tydelig sti som er grei å følge. Terrenget heller nedover mot Svarttjenn, nede ved tjenna tar du til høyre og føler grusveien til enden av vannet der veien deler seg. Hold til venstre og følg merkene videre til toppen i vakkert løvtreterreng.  Ta av til høyre på stien før du tar fatt på de siste 100 meterne opp. Gå samme stien ned, til du kommer til stikrysset. Ta til høyre og da går det stort sett nedover til Dalene gård. Her slutter skogstien og du følger fin grusvei tilbake til bilen.

Postkasse

Postkassa er plassert på toppen av Vevjeåsen (PK på kartet). Rett nedenfor kassa er det fint å nyte kaffe og niste.

Tips

Turen er en fottur- ivrige syklister klarer nok å elte seg gjennom løypa.

Istedenfor å ta av til venstre inn i skogen første gang, kan du følge grusveien ca 1 km i samme retning som sykkelrute «Nelaug-Arendal». Følg rødprikket vei på kartet. Du passerer bommen, går langs Nøkkstjenn og går forbi tre avstikkere til høyre før, du tar av til venstre på grusveien opp til Svarttjenn. I krysset ved Svartjenn ser du de blå båndene igjen.

Kart over turen (PDF, 896 kB)