Tur til Rislandsknuten

Denne måneden går turen til et Rislandsknuten, ikke veldig langt fra Osedalen. Knuten er 235 m.o.h og ligger rett nedenfor Blåfjell på Risland. Turen er noe bratt i starten, men med litt kraftanstrengelse kommer du opp til en vid og flott utsikt til havet.  Underlaget er skogsterreng med tydelig og mindre tydelig sti, og grusvei. Turen er 3 km lang og tar en drøy time uten pause. Men ta en kaffepause på toppen og nyt utsikten.

Veibeskrivelse og parkering

Fra Osedalen kjører du mot skolen og Frolandia. Når du har passert skolen, svinger du til venstre mot Risland. Kjør forbi Stimoen, følg grusveien til enden av Rislandskjenna. Det er ikke lov å parkere ved vannet, men kjør litt videre til du ser en grå garasje og skiltet med månedens tur. Parker på jordet vis a vis; eieren har gitt tillatelse til å parkere der.

Slik går du / postkasse (PK)

Turen er merket godt med blå bånd. Turen beskrives fra første vei til høyre, der du stiger bratt første delen.  Fra parkeringen følger du grusveien frem til vannet. Ta til høyre opp bakken, passer bommen og hold til høyre der en sti tar av fra grusveien. Følg stien ca. 100 meter, da går du til ve og stiger det jevnt oppover på en tydelig slepe, gå over en myr, opp en liten bakke, stopp der slepa begynner å gå nedover. Her tar du til venstre på en bratt og litt kronglete sti/skogbunn. Følg merkene til toppen og postkassa er plassert på et flott utsiktspunkt.

Første delen av turen ned er også litt kronglete, men du er snart på fint skogsterreng der det er lett å gå. Mot slutten møter du stien som fører til Blåfjell. Du må passere en bekk i bunnen der du må balansere på noen steiner før du kommer ut på grusveien. Følg grusveien nedover til bommen du passerte på vei opp; så finner du straks bilen igjen.

Tips

Greit å gå på vanntette joggesko siden det er november og bløtt i gress og lyng. Ta med litt kondis og styrke J