Studshamknatten og Neset rundt

Oktober er elgjaktmåneden og da velger vi en sentrumsnær tur. Studshamknatten og det fine området rundt Neset langs Nidelva er vel verdt et besøk. Knatten ligger 112 m.o.h og på toppen finner du et høydebasseng. 50 meter til høyre for bassenget, ved postkassa er det nydelig utsikt!

Turen er ca. 4 km og tar omtrent 1 time, på asfaltveier grusvei og skogsti.  Turen er lett og gå, og du får testet kondisen på vei opp den bratte bakken til bassenget!!

Veibeskrivelse og parkering

Kjør på riks vei 42, fra Osedalen eller fra Blakstad bro. Like ved bensinstasjonen YX svinger du inn til Neset (skiltet lege og sykehjem) Kjør 50 meter og sving inn til venstre og parker ved det lyseblå huset.

Slik går du / postkasse (PK)

Du velger selv hvilken retning du begynner. Turen beskrives her slik: Fra parkeringen går du til venstre og følger Stushammen, ta til venstre i Osevollveien. Midt i nedoverbakken tar du til venstre opp en svært bratt grusvei. Gå opp til bassenget, ta til høyre inni skogholtet og sjekk utsikten mot Blakstad og Hurv, deretter til venstre og så er du ute på knatten og postkassa. Nyt utsikten over Osedalen, Bliksåsen, Mjølhus, Nidelva og heiene rundt.

Det går an å rusle rundt på toppen i skogsterreng. Gå ned bakken igjen og fortsett ned til Osevollen. Sving til høyre i bunnen og hold deg langs elva helt til du kommer ut ved renseanlegget. Her følger du asfaltveien mot venstre et lite stykke før du går ned mot elva på «Strandpromenaden». Gå opp igjen på veien, ta til høyre gå opp Nesbakken, til høyre, til venstre og ut på Nidelvveien. Ta til venstre, og følg veien til parkeringen.

Tips

Greit å gå på jogge sko. Turen er fin å sykle og trille barnevogn, men opp til knatten er best kun på bena. Der er for bratt å sykle eller skyve, - det blir i så fall en skrekkelig tung økt.