Skrattereidknuten

Turen er merket med røde bånd og går på grusvei og i variert skogsterreng. Turen er grei å gå, turlengden er på ca 8 km og tar ca 3 timer for hele runden i rolig tempo. Knuten ligger 225 meter over havet og grenser til Arendal, Froland og Tvedestrand. Fin utsikt mot Øynesvann, Jomåsknutene, og Hovdefjell.

Veibeskrivelse og parkering

Når du kommer til Blakstad bro tar du mot Bøylestad. Mellom Bøylestad og Bøylefoss er det en stor transformatorstasjon på høyre side. Stedet heter Monehagen og her er det greit å parkere på begge sider av veien, ved rød og gul bygning. (Kart over turen henger på gul bygning).

Slik går du

Se etter de røde båndene. Følg grusveien, passer bommen etter 50 meter og en gård på høyre side (Vålandsmyr).  Veien deler seg og her kan du velge å gå til høyre eller venstre. På returen ender du også i dette krysset. Beskrivelse som følger går til høyre. Fortsett på en skogsbilvei et godt stykke. Der den deler seg i tre tar du den midterste veien. Fortsett til neste kryss der du tar til venstre. I enden av veien går det en god sti til venstre og, også merket med blå merker.

Etter noen hundre meter deler veien seg igjen. Du skal til høyre men legg merke til stien til venstre, den skal du følge på returen.  Den blå og rødmerkede stien går videre oppover og snart er du på Skrattereidknuten. Gå tilbake samme vei, men ta til høyre i krysset som tidligere omtalt. Du kommer innom en skogsbilvei men fortsett på sti til høyre. Så kommer du ut på en skogsbilvei. Du passerer det nye store statnettanlegget, hold til venstre og du er tilbake til først krysset på turen, gå til høyre og snart er du fremme ved bilen igjen.

Postkasse

Postkassen er plassert på toppen av Skrattereidknuten, Markert med PK på kartet.

Tips

Turen egner seg også for sykkel og barnevogn når det er snøfritt, (pr 28.03.17 er det en del snø på grusveien.) Sykkel og vogn følger grusveien innover til høyre i første kryss som beskrevet. De må parkeres ved inngang til stien som er merket med både blått og rødt. Du må bruke bena til toppen. Returen blir samme vei du kom fra.  Du kan også sykle/trille vogn på grusveien til venstre i starten av turen, men da må du gå en del lengre på sti.

Eikelandsknatten (se kartet) ligger også i samme turområdet og er verdt et besøk.  Du tar av fra den røde løypa og kommer ut på den røde løypa. Turen er merket med blå bånd.

GOD TUR !

Kart Skratterieknuten (PDF, 655 kB)