Skitur på Jomås og Eivindstad/Bøylefoss/Gauperå

Jomås løyper:
Forrige tur gikk til toppen av Donafjell, og denne gang kan du gå rundt fjellet. Vi håper du kan nyte turen på ski i fine løyper. Du kan starte turen ved Grendehuset på Jomås eller fra Løvjomås.

Gauperå løyper:
Her er også mange km med skiløyper som går i lettgått terreng, med akkurat passelige utfordringer for en flott skitur. Du kan starte turen ved Bøylestad, Eivindstad eller Sleikbekk.

Veibeskrivelse og parkering (P)

Jomås løyper:
Ta av til høyre i rundkjøringen i Osedalen mot Heldal og følg vei 152 mot Jomås der du kan parkere ved Jomås grendehus. Eller kjør inn til venstre til Løvjomås, parker ved Sjoneheia og gå inn i løype herfra. Se kart.

Gauperå løyper:
Du kan parkere flere steder herfra. Eller ta toget fra Arendal eller Nelaug.
Alt 1 – Ta til høyre i rundkjøringen i Osedalen. Etter Mjølhussletta sving til høyre mot Eivindstad (mot kirka). Forbi Eivindstad kraftverk og videre på grusvei til Eivindstad gård, kjør over jernbanen, opp bakken til høyre og parker på ve side av veien, før bommen.
Alt 2 – Ta til høyre i rundkjøringen i Osedalen. Kjør vei 152 til Sleikbekk, parkering på høyre side, samme parkering som ble brukt på turen til Museråfjellet.
Alt 3 – Ved Blakstadbroa kjører du mot Bøylestad. Kjør over Bøylestad jernbanebro og sving til venstre til parkeringsplass ved Bøylestad stasjon.
Alt 4 – Ta toget fra Arendal eller Nelaug til Bøylestadstasjon.

Slik går du

Jomås løyper:
Se inntegnet rød løype på kartet J. Løypa følger skitraséen, se kart på veggen på Grendehuset og i løypekryssene.  Fra grendehuset følger du hovedveien et lite stykke før du går inn til venstre. Følg skiløypa herfra.

Gauperå løyper:
Se inntegnet rød løype på kartet J. Løypa følger skitraseen. Se kart i starten og i løypekryssene.

Postkasse (PK)

Postkassa er plassert på Varden, løypas toppunkt. Se kartet

Gauperå løyper:
Postkassa er plassert i krysset ved Bjellebekken. Der kan du foreta et løypevalg.

Tips.
Se www.skisporet.no for oppkjøring av løyper. Respekter arbeidet til løypekjørerne, bruk SKI i skiløypene!!  OG hundeeiere må plukke opp skitt som havner i skisporet!! Der er mange fine rasteplasser i begge løypene JJJ