Rustehei

Turen er en rundløype på ca. 9 km, med varighet ca. 2,5 – 3 timer.  Vi valgt å beskrive turen med start og mål ved Haugås gård. Rusteheia er et åpent og langstrakt heiområde ca. 230 moh. Fra toppen er det fin utsikt mot havet i sør. Terrenget er lettgått på skogsvei og stier, med fine «svaberg» på toppene, idylliske småvann og lyng- og skogbunn.

Veibeskrivelse og parkering (P)
Fra Blakstadbroa i Froland kjører du mot Osedalen og videre til Frolands Verk. Rett før Uvann svinger du til venstre inn mot Haugås og kjør til Haugås gård. Ca. 100 meter etter gården er parkeringsplassen.

Slik går du / Postkasse
Løypa er merket med røde merker i staren og deretter blå bånd. Postkassa er plassert på toppen av Rusteheia, med flott utsikt. Her er fint å ta en kaffepause. Det finnes også mange fine rasteplasser lans rød løype, bl.a. koselig benk ved Langetjenn, og på svabergene rundt omkring postkassa.                                                                                                                               Rett ovenfor parkeringen starter en tydelig skogsvei, følg skilting og røde merker mot Lunden, passer en hytte på høyre side ved Stemtjenn, videre opp til vakre Moldekleivmyra, langs myra og ut til stikrysset. Ta til venstre og røde merker mot Auglandstjønn, langs idylliske Langetjenn, passer et lite uthus ved Dyblene. Stien deler seg like etterpå, ta til venstre og følg så BLÅ bånd. Stien er godt merket over myr og flotte svaberg mot Rusteheia og postkassa. For å finne riktig trasse videre, still deg med ryggen mot postkasse og følg blå bånd skrått til høyre, Der er godt merket over Byttingsmyra, i skogsterreng mot Hestetjenn. Deretter går du på svaberg og treffer etterhvert ei tydelig slepe som fører ned mot Haugås gård igjen. Du kommer ut på veien 5o meter nedenfor gården, sving til venstre tilbake til bilen.

Tips.

Ettermiddagstur på 5 km:
Tur/retur Haugås – Lunden: Ved første stikrysset kan du ta til høyre og etter 0.5 km er du ved Lunden gård. Følg samme stien tilbake

Ettermiddagstur på 6 km:
Tur/retur Auglandstjønn – Rusteheia. På Frolands Verk svinger du til venstre til Augland. Parker ved Auglandstjønn og følg rød merking retning Lunden. Ved Hegretjenn står en rastebenk og like etter kommer du til krysset ved Dyblene (som beskrevet over), følg blå bånd rett frem mot Rusteheia. Følg samme stien tilbake.

Kart over turen (PDF, 2 MB)

Forbudt å gjøre opp ild frem t.o.m. 15. sept !!