Rundtur i lysløypa

Høstens og vinterens tur for oktober frem til desember blir en rundtur i lysløypa. Høstens jakt begrenser en del turområder, samt lysløypa er også fin og ha som tur denne perioden, dersom det skulle komme snø før jul.

Turen er på rett i overkant av 4 km, men kan så klart forlenges dersom en ønsker en lengre tur. Et eksempel er å gå fra Neset ved renseanlegget hvor du følger stien langs elven ned til Osevollen og videre opp til Kringla.

Veibeskrivelse og parkering

Avhengig av om du ønsker lenger tur eller ikke, er det flere steder å begynne turen samt parkere. Dersom du ønsker kun å gå selve lysløypa, er det enkleste å starte nede på Kringla Stadion, hvor det er greie parkeringsmuligheter. Dersom du ikke er kjent i Froland, kommer du til Kringla ved å ta inn på fylkesvei 152 fra rundkjøringen i Osedalen, mot Frolandia. Kjør forbi Folandia og skolen og ta inn første mulige vei til venstre etter å ha kjørt forbi Frolandia, fylkesvei 156. Kjør rett frem forbi skolen og kirkegården og ta inn til venstre ned mot Kringla Stadion.

Slik går du

Parkerer du på Kringla er du i løypa. Ta gjerne og gå rundt fotballbanene også. Start f.eks. turen med å gå fra klubbhuset og ute på vollen langs elva mot Osevollen. Etter å ha passert volleyballbanene i bakkant av kunstgressbanene, går du opp den svingete grusbakken mot Frolandia. Ta til venstre her og følg asfaltveien langs Frolandia og den gamle hallen til du kommer ut ved enden av den vanlige gressbanen.

Skrå mot venstre og følg stien langs elven forbi brannstasjonen og videre inn til skiskytterstadion. Ca. 100 meter etter skiskytterstadion tar du opp grusbakken til venstre. Her kan du godt følge løyperetning og ta til venstre der veien deler seg. Følg merkebånd på den innerste sløyfen av lysløypen. Postkassen er satt innerst på denne runden før en bratt grusbakke ned, se kart.

Følg veien tilbake til du kommer tilbake til veikrysset etter skiskytterstadion og ta samme vei du kom fra, forbi skiskytterstadion og tilbake til Kringla.

Vil du forlenge turen, er det fint å gå stien ned til Osevollen ved volleybanene på Kringla. Her kan du gå videre langs elven og følge stien forbi Sandøyren og bort til renseanlegget på Neset. Her kan du gå samme vei tilbake, eller gå bort til Kiwi Blakstad og tilbake langs veien til Kringla.

Postkasse

Postkassen står innerst i lysløypa, ca. halvveis i løypa, markert PK på kartet.

GOD TUR!

Husk at det på nyåret trekkes en vinner av alle månedens turer for 2016 som vil få 1 års gratis abonnement av lokalavisen «Frolandingen.»

Postkassen på Tresnes er nå tatt ned, og de heldige vinnerne er: Dag Myrere, Hilde Aaberg og Inger Anne Tveit.