Romehei

Turen er lettgått på fine skogstier og deilige svaberg mot toppen. I rolig tempo og med 30 min pause tar turen ca 3 timer. Etter nedstigning er der en del våte partier, så da må du hoppe litt på gresstustene for å gå tørrskodd.

Turlengden er på 8,2 km og toppen ligger på 293 moh. På toppen er det vid og fin utsikt til havet, Hovdefjell, mot Mjåvatn. Flott å ha en pause på nydelige svaberg!! Turen er godt merket og går første del på Almannavegen som er merket med symbol hvitt hjul på rød bakgrunn.
Vi har også supplert med blå bånd, og etter at du tar av fra Almannavegen er løypa merket med BLÅ malingsmerker.

Veibeskrivelse og parkering

Kjør riksvei Rv 42 mot Evje. På bakketoppen etter Frolands Verk, svinger du til venstre mot Haugås.  Kjør forbi gården og du finner oppmerket parkeringsplass. Der er også kart over Almannavegen.

Slik går du

Se inntegnet løype på kartetJ.Se etter rød merker med hvite hjul og de blå bånda/merkene. De første 2,1 km gå på grusvei. Etter 1 km passerer du en gapahuk på høyre side, der løypa kommer ut igjen. Fortsett på grusveien. Ved et vann, Lonene, går det krapt til høyre, skiltet Håland. Gå på veien gjennom hyttefeltet, i enden av det slutter grusveien og du tar inn på skogsti. Etter noen minutter ser du et skilt merket «Badeplassen» til høyre, en gul løype som også går til toppen. Fortsett rett frem og du kommer til et veidele der det henger en blå postkasse. Almannavegen fortsetter rett frem, men du skal ta til høyre og følge blå malingsmerker.

Kos deg med den vakre naturen på, sti og fjell, forbi Romeheitjern og opp til varden på toppen. Her er mange fine plasser å sette seg ned for å nyte sjokolade og kaffe.  På vei tilbake passere du gul løype som går ut på stien som tidligere beskrevet. Følg videre blå bånd og gå forsiktig nedover, til høyre for Bomtjern Det er noe vått på myra nedenfor så her får du god balansetrening hvis du ikke vil bli våt. Du går over bekken i enden av Bovann og følger langs bekken i Bovanndalen, går over en bro, og ser gapahuken og veien igjen. Følg grusveien til bake til parkeringsplassen.

Postkasse

Postkassa er plassert rett nedenfor Varden. (PK på kartet). Men gå de siste 20 meterne til varden og beundre den fine naturen rundt.

Tips

Nedturen også tas i gul løype som er litt tørrere. Ta gjerne turen to ganger for her er det så fint!

OBS!!

August turen til Vore gjelder også i september.

Husk forbud mot åpen ild 15.april – 15. september.