Museråfjellet

Turen er godt merket med BLÅ bånd og går på traktorslepe og i skogsterreng med og uten stier. Traktorslepa har noe kvister og er til tider litt gjørmete. Skogsterrenget er fint å gå i og stimulerer balansen og beinmusklene og kondis på turen opp.

Turlengden er på 6 km, toppen er halvveis på turen, som tar ca 2 timer i rolig tempo. Toppen ligger 275 meter over havet og man har fin utsikt mot Løvjomås, Jomåsknutene, Homstøl, Leikvangen, Møglerød, Solheim, Gauperåfjellet og havet.

Parkering og veibeskrivelse

I Osedalen ta til høyre i rundkjøring på Jomåsveien. Kjør ca 9 km, til Sleikbekk. 30 meter rett etter en liten bro, parkerer du på Gauperå Løypelags parkeringsplass, på høyre side.

Løypa som er tegnet inn på kartet er ikke helt eksakt. Følg derfor blå merking.

Slik går du

Se etter de blå båndene. Følg grusveien noen hundre meter.  I et kryss der grusveien gå nedover til høyre mot elva, holder du svakt til venstre innpå en traktorslepe, følg denne til du har høyspentledningen rett over deg.  Ta til venstre oppover i skogen på delvis slepe, sti og skog. Etter en bratt oppoverbakke kommer du til en høyspent mast. Ta til høyre og følg de blå båndene til toppen. Nyt kaffe og niste og utsikten!! Gå samme vei ned til masten igjen og hold deg på fjellkammen videre. Her er delvis svaberg, sti og skog i lettgått terreng. Obs mot slutten er et bratt stup på høyre side.  Siste del av turen går på en annen traktorslepe som fører deg rett til bilen.

Postkasse

Postkassen er plassert på toppen av Museråfjellet, markert med PK på kartet.

Tips

Turen er ikke egnet for sykkel og vogn. Du må finne lure veivalg for ikke å tråkke rett i sølepytter eller snuble i kvister på første traktorslepe. Men det «lille strevet» er vel verdt, for å få med seg utsikten på toppen. Staver og gode sko er greit.

GOD TUR !!

Hundeeiere må HUSKE BÅNDTVANGEN!

Kart over området (PDF, 86 kB)