Krossåsen

Krossåsen blir en kortreist topptur fra Osedalen. Løypa er en rundløype ca. 4,5 km i fint skogsterreng, med passelig stigning til toppen på 168 moh. Fin utsikt på toppen der du ser Nidelva, Langedal, Blakstadheia, Bliksåsen og Mjølhus. For så vidt bratt nedstigningen går på gammel steinsatt vei, og gjennom gamle Skaret. Siste del av turen blir på asfalt.

Veibeskrivelse og parkering (P)

Fra Blakstadbroa i Froland kjører du mot Osedalen. Ta til høyre i rundkjøringen mot Heldal. Kjør over Mjølhussletta, og sving av til høyre mot Froland kirke, 100 meter etter kirka svinger du til venstre, deretter umiddelbart til høyre, til Froland stasjon. Her kan du parkere.

Slik går du / Postkasse

Løypa er merket med blå bånd.
Postkassa er plassert på toppen, med flott utsikt. Her er fint å ta en pause på benken. Denne blir hengende litt ut i august.

Gå fra parkeringen, gå over jernbaneskinnene, ta til høyre langs jernbanen i ca. 300 meter. Ved brunt hus følger du stien til venstre opp Nautedalen. Hold til venstre ved stikryss, over en gammel liten bro, over myra og videre stien opp til toppen. Et par tre har velta på stien, så slipp fantasien løs for å komme over og under.

På toppen er ei brun koie og en mobilmast, som du går forbi, til postkassa og utsikten. Koselig med en liten rast på benken der. Nedturen går tilbake til masta og deretter til venstre. Følge stien nedover, og etter hvert på steinsatt bratt bakke nedover til du ser Jomåsveien, hold til venstre gjennom gamle Skaret, med frodig vegetasjon. Passèr rød garasje på venstre side ut til jordet.

På toppen av jordet du tar til høyre og følger gjerdet, og går opp en liten trapp mellom furubuskene på asfalten ved husene. Følg veien ut til Jomås veien, ta til venstre og videre mot Froland kirke og Froland stasjon

Tips.

Husk båndtvangen og bålforbudet!