Boråsknuten ved Frolands Verk

Turen er godt merket med BLÅ bånd og går på FINE skogstier og slepe. Litt bratt opp mot toppen, men det går bra! Turlengde er på ca 6 km og tar ca 2,5 timer i rolig tempo, toppen ligger på 189 moh moh.

På toppen er det flott utsikt over Trevann og Frolands verk. Beveger du deg på toppen i retning  Osedalen, ser du Boråstjenna rett under deg og mot Blakstadheia, og på klare dager ser du havet.

Veibeskrivelse og parkering

Turen kan nås fra flere utgangspunkter, men vi i har valgt å starte turen ved Blixåsen barnehage., og der et er god parkering. Fra Blakstad bro kjører du gjennom Osedalen, og tar til høyre i neste rundkjøring. Kjør helt til topps ved barnehagen. Parkering skjer rett foran inngangen til løypa.

Slik går du

Inntegnet løype på kartet er sånn omtrentlig riktig J

Se etter de blå båndene. De første 500 meter av løypa er også merket med gule plastbånd. Følg den tydelige stien/slepa. Stien kommer ut på en bredere sti ved et skilt merket Boråstjenna og Lille Besstjenn, og her går du til venstre. Du passerer et gammelt hus på høyre side og deretter kommer du ut på en åpen plass. Du ser ei lita bu og Boråstjenna rett frem, med en grusvei på venstre side av tjenna.

Fortsett på høyre side av tjenna, og ved veidele kan du enten følge vannet eller de blå båndene opp bakken til høyre, veiene møtes igjen etter 300 meter. Der i krysset ser du Tveitentjern på høyre siden av veien. Følg videre langs vannet, og rett før bebyggelsen tar du opp til venstre, ved en steinhaug. Her starter stigningen opp til toppen. Rett før toppen ser du en rød trepil som viser vei til høyre og venstre. Begge retningen fører til toppen.

Nedturen følger samme vei til Boråstjenna, kryss grusveien og gå opp stien ved den lille bua.  Du går på en traktorslepe og ender ut i byggefeltet på Blixåsen. Du ser Barnehagen og bilen mot venstre, gå ned fra stein og sti og følg asfalten tilbake til bilen.

Postkasse

Postkassa er plassert på toppen av Boråsknuten (PK på kartet), og der er det også flott å nyte kaffekoppen med utsikt.

Tips

Ved krigsslutt ble det malt et norsk flagg på en bergvegg på Boråsknuten. Flagget kan sees fra veien ved Frolands Verk. Hvis du skal finne flagget må du gå litt ned fra toppen og gå i retning Osedalen.